محققان یک تحقیق بالینی را با استفاده از سلول های بنیادی بند ناف برای یافتن درمان COVID-19 آغاز کردند

24آوریل 2020 - یک کارآزمایی تحقیقاتی جدید در ایالات متحده که شامل درمان با سلول های بنیادی است، در تلاش برای یافتن درمانی برای COVID-19، آغاز شده است.سازمان غذا و داروی آمریکا مجوز لازم را برای شروع این مطالعه به مؤسسه تحقیقاتی دیابت و مرکز پیوند سلولی در دانشگاه میامی میلر اعطا کرده است.

در چند سال گذشته، تحقیقات سلولهای بنیادی به بخش مهمی از تحقیقات برای درک علمی دیابت نوع 1 تبدیل شده است. پیش از همه گیری جهانی کووید-19، بسیاری از محققان تلاش خود را بر روی رشد سلولهای جزایر از سلولهای جزایر موجود در افراد، برای درمان دیابت نوع 1 معطوف كرده بودند.

در این تحقیق جدید،با نام کارآزمایی  COVID-19، 24 نفر شرکت خواهند کرد و این تیم تحقیقاتی امیدوار است که با استفاده از سلولهای بنیادی بند ناف بتواند از التهاب ریه که در بین مبتلایان به بیماری شدید کروناویروس شایع است، پیشگیری کند.

محقق برجسته، دکتر Camillo Ricordi، مدیر پژوهشگاه دیابت و مرکز پیوند سلولی این دانشگاه، گفت: هیچ وقتی برای تلف کردن نداریم، در بیمارانی که به دلیل COVID-19 جان خود را از دست می دهند، فاصله ی بین ظهورعلائم اولیه تا مرگ فقط 10 روز است.

وی گفت: در موارد شدید سطح اکسیژن در جریان خون کاهش می یابد و ناتوانی در تنفس، بیماران را به سرعت به سمت انتهای مسیر سوق می دهد. هر گونه مداخله ای که بتواند از این مسیر جلوگیری کند، مطلوب خواهد بود.

این کارآزمایی توسط یک گروه غیرانتفاعی از دانشمندان و مبتکران موسوم به Cure Alliance انجام می شود. این سازمان تمام نیروی خود را صرف به اشتراک گذاری دانش و تسریع در درمان همه بیماری ها کرده است و هم اکنون تمام منابع خود را برای مبارزه با این ویروس قاتل و کشف درمانی برایCOVID-19 ، بسیج نموده است.

قبل ازکووید-19، سازمان غذا و داروی امریکا اجازه ی آزمایش بالینی مشابه ای را با سلولهای بنیادی مشتق از بند ناف، بر روی مبتلایان به دیابت نوع 1 و بیماری آلزایمر صادر کرده بود.از آن زمان دکتر ریکوردی از سایر متخصصان در سراسر دنیا درخواست همکاری کرده بود تا در مورد بیماریهای عفونی، داروهای ریوی و مراقبتهای ویژه به آنها مشاوره دهند.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2020/apr/us-starts-stem-cell-trial-to-seek-covid-19-cure.html